انواع صاعقه گیر
نوشته شده توسط : کافه گلدون

انواع صاعقه گیر

 

صاعقه گیر وسیله‌ای است که وظیفه‌ی محافظت از افراد و دستگاه‌ها را در برابر صاعقه بر عهده دارد. صاعقه گیر همچنین منجر به ایجاد مسیری امن و مطمئن در جهت منتقل کردن جریان‌های برقی عظیم صاعقه به زمین خواهد شد. یکی از اساسی‌ترین و کلی‌ترین وسایل و تجهیزات قابل نصب بر روی بیشتر دکل‌های برقی و ساختمان‌ها برای کمتر کردن اثرات زیان‌بار صاعقه، صاعقه گیرها هستند.

ویدئوی کامل معرفی صاعقه گیر و انواع آن

انواع صاعقه گیر

انواع صاعقه گیر از لحاظ شیوه‌ی فعالیت و عملکرد، به دو گروه کلی غیرفعال و فعال تقسیم می‌گردند. صاعقه گیرهای فعال در اصل به‌واسطه‌ی انرژی‌های دریافت شده از منابع بیرونی و یا انرژی‌های تولید شده به‌صورت دستی، منجر به تشدید پدیده‌هایی همچون Point Effect یا Corona Effect می‌شود. انواع صاعقه گیرهای فعال عبارتند از:

  • صاعقه گیر اتمی

صاعقه گیرهای اتمی به‌صورت کلی نیرو و انرژی مصرفی خود را از منابع خارجی تأمین نخواهند کرد و در ضمن نیروی یونیزاسیون بالا، شعاع محافظتی گسترده‌ای را فراهم می‌کند. صاعقه‌گیرهای اتمی برای انجام دادن پدیده‌ی یونیزاسیون، به ارتعاشات سزیومی که در درون آن است، نیاز دارند.

در موقع دریافت صاعقه، به دلیل نقص و عیب در جریان مسیر تخلیه، صاعقه گیر از هم متلاشی شده و یا به کنار خود جرقه‌های جانبی پرتاب می‌کند و سبب آتش‌سوزی گستره نیز می‌شود؛ علت‌های فوق در کل باعث حذف صاعقه گیر اتمی از چرخه تولید و مصرف شده است.

  • صاعقه گیر‌ بادی یا پیزو الکتریک

این نوع از صاعقه گیر به‌صورت کلی از یک محفظه‌ی خالی با دو مسیر ورود و خروج دوکی‌شکل آیرو دینامیکی تولید شده است و وارد شدن و خارج شدن جریان هوا از صاعقه گیر بادی طی یک مسیر مشخص شده از قبل صورت خواهد گرفت. این نوع از صاعقه گیرها در کل باعث ایجاد ارتعاش یک الکترود عمودی شده و الکترود عمودی به یک سلول پیزو الکتریک وصل می‌شود. میزان نوسان‌های الکترود باعث تشکیل جریان الکتریسیته ساکن در سلول پیزو الکتریک می‌شود و این نیرو یا انرژی ذخیره شده میان جداره‌ی بیرونی صاعقه گیر و الکترود نیز تخلیه شده و منجر به یونیزاسیون هوای موجود در صاعقه گیر خواهند شد.

  • صاعقه گیر‌ خورشیدی

صاعقه گیرهای خورشیدی به‌صورت کلی دارای یکسری از باتری‌ها و تعدادی از سلول‌های خورشیدی دریافت کننده نیرو هستند و تابش مستقیم نور خورشید نیز باعث شارژ شدن مجدد باتری و ذخیره الکتریسیته موجود در صاعقه گیر می‌شود.

  • صاعقه گیر الکترونیک خازنی یا اتمسفریک

اسم اصلی این نوع از صاعقه گیر (Early Streamer Emission) است. فرآیند و مکانیسم صاعقه گیرهای اتمسریک یا الکترونیک خازنی در کل باتوجه به وجود جریان پتانسیل‌های الکترونیکی اتمسفر طراحی می‌شود. در هنگامی‌که وضعیت و شرایط آب و هوایی فاقد پتانسیل الکترونیکی باشد، صاعقه گیر الکترونیک خازنی مانند یک دستگاه برق‌گیر معمولی بوده و فعالیتی منحصر به‌فردی ندارد. واحد حس کننده‌ی صاعقه گیرهای الکترونیک خازنی یا اتمسریک هنگامی‌که نیرو یا انرژی‌های الکترونیکی اتمسفر بالاتر از حد مشخص شده‌ای (مثلاً ۱۰ کیلوولت بر متر) بروند، واحد حس کننده‌ی این نوع صاعقه گیرها، واحد اصلی شارژ را برای جمع‌آوری انرژی به جریان می‌اندازد. واحد حس کننده تا پر شدن کامل خازن‌های مدار الکترونیکی به فرایند خود ادامه می‌دهد.

برای دریافت متن کامل مقاله به لینک مقاله در زیر مراجعه نمایید.

منبع مقاله : سایت تک ارت ( عرضه کننده تجهیزات و ملزومات ارتینگ)

لینک مقاله: صاعقه گیر





:: بازدید از این مطلب : 28
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 30 فروردين 1401 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: